De Embassy of Data vormde met 63.000 bezoekers het succesvolle sluitstuk van het driejarige programma van de DATAstudio tijdens de Dutch Design Week 2017. De ambitie was om met de ambassade meer bewustzijn te creëren over de mogelijkheden en kansen van data, maar ook van de bedreigingen én tekortkomingen.
Het gespreksonderwerp vormde een tentoonstelling over de datapunten in een gebied binnen een straal van 400 meter rondom onze locatie in een leeg V&D winkelpand. In juni 2017 begonnen we met het inventariseren van de datasets in het onderzoeksgebied waar de gemeente Eindhoven controle over heeft. Welke data wordt waar en met welk doel verzameld? En in hoeverre is deze data openbaar toegankelijk?
In een datapanorama zag het publiek het begin van een niet eerder gevisualiseerd beeld van de smart city ambities in Eindhoven. Het panorama was niet volledig, maar gaf wel een nauwkeurig overzicht van honderden datapunten (locaties van sensoren, camera’s, antennes en clusters van woningen) binnen een straal van 400 meter.
Bij het dataloket voerden we vervolgens het gesprek met bezoekers over de meerwaarde van data. Welke data moest volgens hen worden verzameld? En onder welke voorwaarden zouden zij willen bijdragen?
Tentoonstellingsontwerp en grafisch ontwerp: Koehorst in ’t Veld
Datapanorama en animatie: Richard Vijgen
Videoportretten: Marit Geluk
21 – 29 oktober 2017: voormalig V&D-warenhuis Eindhoven
Opdrachtgever: Het Nieuwe Instituut